יום שני, 20 בדצמבר 2010

אילוף כלבים: התמודדות עם חרדת נטישה אצל כלבים

מהי חרדת נטישה : תגובה קיצונית שאינה אופיינית לכלב, ומתבטאת בעת הפרדה מהלהקה שלו,או מאנשים. כאשר הכלב מנודה יכולתו כפרט לשרוד קטנה, ולכן הפרדה מהלהקה היא טראומטית עבור הכלב. 
סימפטומים לחרדת נטישה -
    •  הכלב משמיע קולות נביחות רמות או יבבות. לעתים ירעיש הכלב במשך שעות.  •  איבוד שליטה על סוגרים- השתנה, הטלת צואה או הקאה.  •  הרס של חפצים בבית, לרוב יהרוס הכלב את דלת הכניסה, וחפצים של הלהקה  •  חוסר בתאבון  •  ריור  •  אחרי שהכלב ממצה את כל הדרכים לחבור ללהקה יכנס למצב שבו ישכב בלי לזוז.  •  ינסה לברוח בעת שבעל הכלב פותח את הדלת  •  חלק מהכלבים כתוצאה מחרדת הנטישה מפתחים תוקפנות הופכים לרכושנים כלפי הבעלים ולא יתנו לזרים להתקרב לבעל הכלב. לעיתים הכלב יפתח תוקפנות גם כלפיי בני משפחה  ולא יאפשר להם להתקרב למי שהכלב רואה בו המנהיג שלו.
כלב שפיתח חרדת נטישה ינהג באובססיביות כאשר הוא מרגיש שבעל הכלב מתכונן לצאת מהבית, יקפוץ על הבעלים, ישען על רגלו של הבעלים, ויעקוב אחריו מחדר לחדר. מה יכול לגרום לחרדת נטישה הכלב כחיית להקה הינו בעל חיים חברותי, וישאף תמיד לשהות במחיצת להקתו, אך ברוב המשפחות בעידן המודרני, כל בני המשפחה נעדרים מהבית חלק משעות היום ויוצאים לעבודה או ללימודים.כלב בוגר ישן בממוצע כשש שעות ברצף, וגור מעל גיל חודשיים,ישן כארבע שעות. אם הנכם נעדרים מהבית פחות משש שעות, או ארבע שעות אם כלבכם עדיין גור, ברוב המקרים לא תתפתח חרדת נטישה. מאידך, אם אתם נוהגים להיעדר מהבית יותר משש שעות, כלבכם עשויי לפתח חרדת נטישה. הצעתי לכם אם אתם נוטים להיעדר מהבית יותר משש שעות ביום, מיצאו "דוגי סיטר"- אדם אחר שיש לו פנאי, ויוכל להוציא את הכלב לטיול כל 6 שעות. בני נוער בסביבת מגוריכם ישמחו לבצע את המטלה בעבור תשלום לא גבוה. ישנם גורמים רבים נוספים העלולים לגרום לחרדות נטישה . ישנה הקבלה בין ילדים קטנים לכלבים; אם נסקור את הגורמים לילדינו חרדות נראה שבמקרים רבים הם זהים לגורמים שגורמים לכלבים חרדות. גם בני אדם וגם כלבים זקוקים להרגלים ולשגרת חיים, ולכן כל שינוי שנעשה בסביבה של הכלב  יכול לגרום לחרדת נטישה אם נעשה בבת אחת . מעבר דירה לדוגמא, מערער את סדרי העולם של הכלב. אם נשווה זאת לילדנו שהולך לגן בפעם הראשונה המצב די דומה,  עם זאת את ילדינו אנחנו מלווים בדרך כלל בימים הראשונים עד להתאקלמותו. כך יש לסייע גם לכלבנו להתרגל בהדרגתיות למצב החדש. כאשר בעל הכלב שוהה בבית רוב שעות היום, מכיוון שהוא עובד מהבית, מובטל ,או בעת חופשת לידה, הכלב מתרגל לנוכחותו. במידה וישתנה סטטוס זה, ובעל הכלב יתחיל להיעדר שעות רבות מהבית, עשויה להתפתח אצל הכלב חרדת נטישה. מעבר דירה, עשויי כאמור לגרום לחרדת נטישה, וכן כלבים שהגיעו מעמותות יכולים לפתח חרדת נטישה. ישנן דרכים רבות לטיפול בחרדת נטישה בהתאם  למצב  וחומרת הבעיה. כלל ראשון בטיפול התנהגותי הוא שהטיפול צריך לעשות בהדרגה ולא בבת אחת. יש להרגיל את הכלב להישאר לבדו בבית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה