יום שלישי, 21 בדצמבר 2010

סין: הפנדה כסמל

כמה וכמה בעלי חיים בסין – שלרובם שמות אגדתיים כמו נמר השלג והלנגור הזהוב - נזקקו לחסותם של ארגוני הגנה כדי לשרוד. המוכרת ביותר היא הפנדה הענקית (Ailuropoda melanoleuca) המופיעה ברשימה האדומה של ארגון IUCN של האו"ם כבעל חיים בסכנת הכחדה. אולי זו פרוותה השחורה-לבנה, אולי גופה העגלגל ואולי המראה המתוק של פניה שהפכו אותה לחביבה על אנשים רבים כל כך. תהא הסיבה אשר תהא, הפנדה הפכה לסמל להגנה על בעלי חיים בסכנה.
גור פנדה באינקובטור במרכז הרבייה בצ'נג-דו. הגורים נולדים במשקל של 100 עד 200 גרם ובאורך של כ-15 ס"מ | צילום: Colegota
לפי הערכות, בסין חיות כאלף פנדות בטבע - במחוזות סצ'ואן (Sìchuan), שאנשי (Shaanxi) וגאנסו (Gansu) - ויותר ממאה פרטים חיים בגני חיות ובמרכזי רבייה. רוב מזונן מגיע מעצי במבוק, אבל חקלאות ופיתוח בסין קודמו על חשבון יערות במבוק והביאו לצמצום אוכלוסייתן של הפנדות. בשנות השבעים והשמונים של המאה העשרים החריף המצב לאחר שעצי במבוק רבים מתו מסיבה לא ברורה – ועשרות פנדות גוועו ברעב. בעיה אחרת היתה הציד שהחל לאחר שפרוות פנדה הובאה לאירופה ונעשתה מוצר נחשק.
פנדה בשמורת וולונג בסצ'ואן, אחת מ-13 שמורות טבע שבהן חיות פנדות
כדי להגן על הפנדות הכריזה ממשלת סין על 13 שמורות במחוזות שבהם חיות פנדות. אחת השמורות המוכרות היא ג'יו-ז'אי-גואו (Jiuzhaigou). בצ'נג-דו הוקם מרכז לרבייה ולחקר הפנדה, ויש מרכזי רבייה נוספים, אך שיעור הפוריות בקרב פנדות בשבי נמוך מאוד. הממשלה גם אסרה על ציד פנדות והטילה עונשים כבדים על פורעי חוק. מאמצי סין וארגונים בינלאומיים להבטיח את המשכיותה של הפנדה אכן עוזרים, אך עדיין נשקפת לה סכנה ממשית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה